Sådan kan vi hjælpe dig
som iværksætter

Start en webshop

10 gode råd til opstart af webshop

Drømmer du om at etablere en webshop – enten som en del af din nuværende forretning eller som en helt ny virksomhed – bør du overveje en række ting, inden du kaster dig ud i det; fra domænenavn og webshop-design til brugervenlighed, kundeservice og markedsføring.

Har du ikke allerede besluttet dig for dit domænenavn, bør det være øverst på din to do-liste. En god huskeregel er, at det skal være nemt både at skrive, læse og høre. Hvis du kan undgå bindestreg, vil det også gøre det nemmere for dine kunder at finde dig. Har du endnu ikke oprettet CVR-nummer, anbefaler vi, at du køber domænet samtidig med – eller før – du registrerer dit CVR-nummer.

Før det overhovedet giver mening at starte en webshop, skal du foruden CVR-nummer og domæne også have styr på alt det praktiske. Har du fx lavet aftale med leverandører, har du lavet en forretningsplan, og har du styr på, hvilke oplysninger du skal huske på dine fakturaer? Du skal samtidig definere både din målgruppe og dine konkurrenter.

I dag shopper flere og flere danskere fra mobiltelefonen fordi det er nemt og bekvemt. Derfor er det enormt vigtigt, at din webshops fra starten er tænkt i hvordan brugernes adfærd er fra mobilen. Man får stadig en god brugeroplevelse fra en computer, du har blot fat i den lange ende, da flere og flere køb netop ikke sker i typiske situationer, men netop med mobilen i hånden på farten.

 

Der findes et hav af forskellige webshopløsninger på markedet, og hvilken løsning, der passer bedst til din kommende webshop, afhænger af mange ting. Uanset hvad, anbefaler vi, at du vælger en open source-løsning, som andre udviklere også vil kunne arbejde i på sigt.

 

Vi anbefaler altid, at du har en professionel til at udvikle din hjemmeside, og i den forbindelse er det vigtigt, at du læser alle betingelser igennem, inden du indgår en aftale, så du sikrer, at du rent faktisk selv ejer din webshop – også hvis du skulle ville skifte leverandør senere.

 

Husk også at tænke på webshoppens udseende: Skal du bruge penge på at etablere en webshop, er det som regel godt givet ud at få en grafiker ind over designet. Det kan gøre webshoppens udseende mere professionelt, hvilket er vigtigt, når du skal tiltrække nye kunder.

I designfasen bør du prioritere din kundes adfærd og behov over dine egne præferencer og ønsker. Det er afgørende for dit salg, at kunderne nemt kan navigere på webshoppen og finde det, de søger. Et par gode huskeregler er:

 

  • Angiv altid pris inkl. moms
  • Hav gode billeder af produktet, gerne fra flere vinkler
  • Gør ”læg i kurv”-knappen tydelig
  • Vis ikke udsolgte varer, medmindre du får varen på lager igen snart – og angiver dette
  • Tænk mersalg ind i designet ved at vise ”matchende produkter” – eller måske ”de 10 mest solgte varer”

Når du har lavet en flot, overskuelig og brugervenlig webshop, må du ikke glemme den sidste del; købssituationen. Det er enormt vigtigt for kundeoplevelsen – og dermed for salget – at det er nemt og hurtigt at udfylde de nødvendige oplysninger, og at man ikke skal klikke for mange gange for at komme til betalingssiden. Er det for besværligt at ”få lov til” at købe en vare, hopper kunderne ofte fra.

 

Vi anbefaler generelt ”one page checkout”, så kunden nemt og hurtigt kan indtaste leverings-, fakturerings- og betalingsoplysninger på samme side.

 

I samme boldgade er det vigtigt med en driftssikker betalingsløsning. Der kan være lang behandlingstid hos Nets, DIBS, PayPal og de øvrige leverandører af betalingsløsninger, så sørg for at ansøge i god tid. Overvej også Mobilepay, Apple Pay og lignende løsninger, som giver anledning til hurtigt og let køb. Tager du ikke imod kundernes foretrukne betalingsform, kan du i værste tilfælde miste et salg.

Uanset hvad du sælger på din webshop, har du pligt til at oplyse kunderne om dine forretningsbetingelser. For at sikre, at alt det nødvendige er med, anbefaler vi at hente et sæt gratis standardbetingelser på e-mærkets hjemmeside – og ”udfylde” dem med konkrete informationer om din virksomhed. Husk også at oplyse om GDPR, cookie-politik m.m. Du kan samtidig overveje at tilkøbe e-mærket, der viser kunderne, at din webshop lever op til de gængse retningslinjer.

Vælger du at have en webshop, bør du også prioritere at yde den nødvendige kundeservice over for dine kunder.

 

Det kan være en god ide at betragte det på samme måde som en fysisk butik: Varerne skal være prismærket korrekt, de skal ligge pænt og ordentligt, de skal være sorteret og opdelt på en meningsfuld måde, og kunderne skal have mulighed for at stille spørgsmål til fx størrelse og vedligeholdelse.

 

Med et konstant stigende antal onlinebutikker er kundeservice vigtigt for at differentiere sig – både før, under og efter handlen. Dine kunder er dine bedste ambassadører; og derfor kan en forkert håndtering af fx en reklamation få ret fatale følger. God kundeservice kan fx komme til udtryk ved, at du altid lægger et håndskrevet kort ved pakkerne – og at du altid svarer hurtigt og personligt på henvendelser på sociale medier.

Der findes mange forskellige fragtløsninger, og fordi det ofte er en stor post i dét at drive webshop, er det vigtigt at du finder den rigtige for netop din virksomhed. Både fragtpris og leveringstid kan være afgørende for, om kunden vælger at lægge et køb hos netop dig.

 

Tilbyder dine konkurrenter gratis fragt, bør du overveje det samme. Og sælger du tøj, sko eller lignende, bør du overveje, hvordan kunderne kan sende tingene retur; måske du skal vedlægge en returlabel ved alle køb, og så trække fragtbeløbet fra, når du refunderer købet?

En flot og brugervenlig hjemmeside med nem betaling og konkurrencedygtige fragtpriser betyder ikke, at kunderne kommer af sig selv – det kræver hårdt arbejde.

 

Vi anbefaler, at du markedsfører din webshop på fx Google Ads, Google Shopping, Facebook, Instagram og andre steder online. Man kan også få mange salg via retargeting-annoncering og regelmæssige nyhedsbreve målrettet tidligere kunder.

 

Det er dog vigtigt, at du, inden du går i gang, bliver helt skarp på din målgruppe, så du ikke spilder penge på effektløs markedsføring.

Selvom budgettet måske er begrænset, bør du nok erkende, at du ikke nødvendigvis er god til alt – og derfor finde en leverandør til det, du ikke selv kan håndtere. Mange har fx gavn af hjælp – eller måske bare input og sparring – til design og markedsføring.

 

Vi hjælper gerne med at sætte dig i forbindelse med potentielle samarbejdspartnere.

Har du overvejet, om du overhovedet har brug for en webshop? Afhængig af dit produkt og din målgruppe kan du måske lige så godt sælge dine varer direkte på sociale medier som Instagram og Facebook?

Amazon gør snart sit indtog på det danske marked – og åbner dermed op for en helt ny mulighed for at sælge varer online. Det er af gode grunde usikkert, hvad det præcis får af betydning for mindre webshops. Men du bør have det med i dine overvejelser, inden du kaster dig ud i et nyt webshop-projekt.