Sådan kan vi hjælpe dig
som iværksætter

Logo og visuel identitet

Vær skarp i din kommunikation, med en skarp visuel identitet!

Ét af de allervigtigste elementer i din virksomheds visuelle identitet er logoet. Det er faktisk her, det hele starter. Logoet skal afspejle virksomhedens værdier, være let genkendeligt og enkelt samt stå stærkt, professionelt og troværdigt blandt konkurrenternes logo.

Før du starter på projektet “logo”, kan det betale sig – både i tid og penge – at gøre sig nogle tanker om den proces, du skal i gang med. På den måde er du skarpere på, hvad formålet og dine ønsker er, og dermed kan du lede den grafiske designer i den rigtige retning fra starten af designfasen.

Understreg - Grafisk design

Esbjerg

Denne guide er skrevet af Christina, som er en af vores dygtige rådgivere fra vores rådgivernetværk. Deres hjælp er uundværlig i vores arbejde med iværksætteri, hvor de deler ud af deres viden og stiller deres kompetencer til rådighed for vores iværksættere.

Det er vigtigt, at du har defineret din virksomheds særlige profil; den måde, du ønsker, at andre skal opleve din virksomhed.

Det færdige logo og tilhørende visuelle identitet skal tale til din målegruppe og fange deres opmærksomhed; ellers drukner det blot i mængden.

Tænk over, hvordan du kan skille dig ud fra konkurrenterne, så du er “top-of-mind” hos din målgruppe og de vælger dig fremfor konkurrenterne.

Det kan være svært at blive helt klar over, hvad du ønsker rent visuelt; derfor er det en rigtig god idé at kigge på mange forskellige logoer og finde eksempler på, hvad du godt kan lide. På den måde bliver du mere bevidst om, hvilke ønsker du har til dit eget logo. I denne proces er det også vigtigt, at du gør dig nogle tanker om hvilket slags logo, det skal være; skal det være et “bomærke” (grafisk symbol/ikon), en ren “logotype” (kun bogstaver) eller en kombination?

Når du har været ovenstående punkter grundigt igennem, kan designprocessen starte hos den grafiske designer. Og bedste råd er at få en professionel til at hjælpe, så du får logoet lavet i de rigtige fil-formater og farver til det, som logoet skal bruges til i fremadrettet (tryksager, web, storformat, merchandise etc). Det er vigtigt at komme godt fra start og investere lidt ekstra fra starten fremfor at skulle rette til undervejs eller lave det helt om efter noget tid – det koster i sidste ende ofte mere.

Ved udarbejdelse af logo, er det en god idé også at få udarbejdet en tilhørende visuel identitet, så du ikke blot står med et flot og professionelt logo. Det er vigtigt at have nogle retningslinjer for, hvordan der rent visuelt skal kommunikeres ud til målgruppen – også selvom det er en lille virksomhed. Det behøver ikke være er en stor og fancy designmanual, men et grundlæggende layout og stil for virksomhedens grafiske udtryk. Med de ting på plads fra start, fremstår din virksomhed professionel og troværdig, når der kommunikeres med og til din målgruppe.

Og husk; når det endelige design præsenteres, så ligger der mange timers resaerch og design med din målgruppe for øje. Det handler ikke kun om din personlige smag, når der skal vælges logo, men hvad der tiltrækker din virksomheds målgruppe. Du skal selvfølgelig også “mærke” logoet og have en god mavefornemmelse med det, men målet med at designe et logo OG en visuel identitet er, at din virksomhed skal fremstå professionel og troværdig overfor din målgruppe samt skabe genkendelighed og tryghed, så de vælger netop dig!

Rigtig god fornøjelse!