Sådan kan vi hjælpe dig
som iværksætter

Kom godt i gang som iværksætter

Vil du starte din egen virksomhed, så er der hjælp at hente!

Det er nemmere end nogensinde at starte sin egen virksomhed. Men det betyder ikke, at du bare hovedløst skal kaste dig ud i det. Vi lister en række opmærksomhederpunkter op og inviterer dig til at deltage i vores Iværksættercafé.

I dag er det supernemt at oprette en virksomhed. Og det gør det nemt for dig som iværksætter at komme ud over stepperne med din ide. Her er en række overvejelser, du bør gøre dig, før du kaster dig ud i dit nye virksomhedseventyr.

Der er flere muligheder for at skaffe kapital til din opstart. Har du en opsparing, så du selv kan finansiere det – eller skal du låne pengene?

Skal du låne, er der flere muligheder for at rejse kapital; eksempelvis gennem banken, via crowdfunding eller via en investor. Forud for dit møde med banken eller med potentielle investorer er det en god ide at forberede både forretningsplan og budget, så de bedre kan forholde sig til din idé.

Når du har lavet et budget, kan du som medlem af Business Esbjerg – uden beregning – få det kigget igennem af en af de revisorer, vi har tilknyttet i vores rådgivernetværk.

En anden essentiel ting for din forretning er dit produkt: Hvilken vare eller service skal du tjene penge på? Skal du sælge viden og kompetencer – eller skal du have produceret et produkt? Og hvad skal din pris være – for enten timer eller produkt? Prisen kan du estimere, når du har lagt et budget og fået overblik over omkostningerne per solgt produkt eller time.

Udover at definere, hvad du skal sælge, er det vigtigt at afklare, hvem du skal sælge til. Hvem er din målgruppe? Hvad kendetegner dem? Det kan du kortlægge i en markedsanalyse.

Når du har defineret din målgruppe, er næste step at lægge en plan for, hvordan du vil nå ud til dine kunder. Hvilke salgs- og markedsføringsinitiativer skal tages? Kunderne kommer nemlig meget sjældent af sig selv – og de er jo trods alt ret vigtige for din virksomheds overlevelse og succes.

Når du kender dit produkt og dine kunder, er næste step at få overblik over dine konkurrenter. Hvad tilbyder de og til hvilken pris?

Hvis du ved, hvordan dine konkurrenter hver især differentierer sig, kan du bedre finde ud af, hvordan du selv skal positionere dit produkt – og hvor din plads er i markedet. Det er sjældent nok bare at konkurrere på prisen.

Hvis du skal sælge dine kompetencer og din viden, skal du måske ikke bruge meget andet end dig selv, en computer og en blok papir. Men hvis du skal sælge et produkt, skal du måske investere i et produktionsapparat – eller indkøbe et varelager fra en ekstern leverandør? Uanset hvad, er det vigtigt at overveje, hvilke omkostninger der er ved at opstarte din virksomhed.

For at få en realistisk forventning til, hvad opstarten af din nye virksomhed vil kræve, anbefaler vi, at du overvejer – og regner på – hvad du som minimum skal omsætte for, for at din virksomhed løber rundt. Det giver samtidig en ide om, hvor meget du faktisk skal sælge for at kunne leve af det. Hvor lang tid du har til at nå nulpunktsomsætningen, som den kaldes, afhænger sandsynligvis af din privatøkonomi – herunder din opsparing, faste udgifter m.m.

Der er fordele ved at starte op alene – men også fordele ved at starte virksomhed med en ven, tidligere kollega eller bekendt. Vi ser ofte, at to tidligere kollegaer starter en ny virksomhed op sammen.

Hvis du overvejer den model, er det sandsynligvis, fordi I kender hinanden godt og ved, at I arbejder godt sammen. Men, det er vigtigt at overveje, hvilken betydning den nye konstellation kan få for relationen.

Samtidig er det vigtigt på forhånd at afklare, hvilke drømme I hver især har for virksomheden: Har I samme mål? Hvis der er forskellige forventninger til løn, arbejdsindsats, ejerforhold og risikovillighed, kan det være grobund for en senere konflikt. Og skal I altid være bare jer to, eller skal I have flere medarbejdere på sigt?

Når I starter en virksomhed sammen, vil I skulle afklare disse ting, for at I sammen med advokaten kan få formuleret en ejeraftale.

Mød andre iværksættere og få rådgivning

Du kan frit deltage på de månedlige iværksættercaféer, som altid ligger den sidste fredag i hver måned. Det giver dig mulighed for at få løbende sparring samt svar på aktuelle spørgsmål, der trænger sig på i forhold til din virksomhed.